ZAOŠTRAVANJE POLJSKA – SAD: Sejm usvojio zakon usmjeren protiv TVN u američkom vlasništvu

0
175

Sejm poljskog parlamenta usvojio je večeras, nakon burne rasprave, izmene Zakon o televiziji i radiofoniji koje onemogućavaju američkom vlasniku, koncernu Diskaveri, da ima većinski udeo, preko 49 odsto u uticajnoj nezavisnoj poljskoj televiziji TVN.

Te izmene koje vlada pravda potrebom da zaštiti poljske medije od preuzimanja od strane kapitala iz neprijateljskih ili autoritarnih država, kao štu su Rusija ili Kina, znače da ubuduće u poljskim medijima većinski udeo mogu da imaju samo vlasnici iz Evropske unije i evropskog jedinstvenog tržišta koji nisu pod kontrolom kapitala van tog prostora.

Američki vlasnik, prema tim izmenama, dobija sedam meseci da proda svoj većinski udeo a usvojen je i dodatak da taj većinski paket ne mogu da kupe poljska državna preduzeća, kako bi poljske desničarske vlasti stranke Pravo i Pravda izbegle optužbe da u stvari nacionalizuju TVN.

Predlagač kontroverznih izmena, poslanik Prava i Pravde Marek Suski otvoreno je, međutim, na jednom mitingu letos kazao da računa da će kontrolni paket kupiti poljska preduzeća, te da bi, kako je kazao, vlada mogla da ima preko njih neki uticaj na to kako TVN izveštava.

Američka administracija ali i kongresmeni i senatori i republikanaca i demokrata upozoravali su poljske vlasti da takav udar na TVN i pre svega njen informativni kanal TVN24, koji je trn u okvu vladi i samom lideru Prava i Pravde Jaroslavu Kačinjskom, vide kao udar na slobodu medija u Poljskoj ali i napad na važnu, američku investiciju, jednu od najvećih u Poljskoj.

„Razgovori na visokom nivou u Stejt departmentu sa predstavnicima poljskih vlasti vodjeni su čak danas u poslednjim satima kad je već raspravljao Sejm“, kazao je portparol američkog Stejt departmenta Ned Prajs.

„Poljska shvata da je naš atlantski savez zasnovan ne samo na zajedničkim interesima bezbednosti, već i na zajedničkoj obavezi poštovanja principa demokratije. Poljska vlada sada ima šansu da pokaže da poštuje demokratiju ne samo na rečima već i na delu“, apelovao je večeras Prajs, javlja televizija TVN24.

Izmene zakona sada iz Sejma idu u Senat gde vladajući konzervativci Jaroslava Kačinjskog nemaju većinu i gotovo je izvesno da će senatori zakon odbaciti, te da će se vratiti ponovo u Sejm.

Tu nije sigurno da će Kačinjski kome se kruni vladajuća koalicija jučerašnjim odlaskom manjeg partnera, stranke Sporazum smenjenog vicepremijera Jaroslava Govina, iz vlade ponovo naći potrebnu većinu da zakon izglasa.

Nakon glasanja Sejma večaras su ponovo Poljaci u Varšavi, Vroclavu i još nekim gradovima izašli na ulice u odbranu slobodnih medija i da protestuju zbog toga što je vladajuća većina u Sejmu jednostavno ponovila glasanje da se odluka o zakonu odloži do 2. septembra pošto joj se nije svideo taj rezultat.

Opozicija nije uspela da spreči glasanje o Zakonu

Poljska opozicija samo kratko se radovala da je uspela da spreči večeras usvajanje izmena Zakona o televiziji i radiofoniji koje preti gašenjem uticajne nezavisne televizije TVN i njenog informativnog kanala TVN24, zato što je vladajuća stranka jednostavno ponovila glasanje koje joj nije odgovaralo kada je našla dovoljnu većinu.

Prvo je opozicija uspela da izglasa da se do 2. septembra odloži odluka da li će američki vlasnik TVN, Diskaveri morati da proda većinu svog udela u TVN jer po predloženim izmenama preko 49 odsto vlasništva bi mogao da ima samo kapital sa prostora Evropske unije i jedinstvenog evropskog tržišta.

Međutim, pošto je tokom kratke pauze u sednici Sejma vladajuća stranka Pravo i Pravda uspela da ubedi nekoliko poslanika provladine opozicije Kukiz 15 da promene mišljenje i glasaju drugačije, odluka o izmenama očekuje se ipak još noćas.

„Glasali smo jer smo pogrešili. Zar ne možemo da pogrešimo? Niko nije umro, pogrešili smo“, pravdao je promenu mišljenja poslanik Jaroslav Sahajko iz stranke Kukiz 15.

Ovo nije prvi put da poljska vladajuća stranka Pravo i Pravda pod raznim izgovorima jednostavno ponavlja glasanja u Sejmu sve dok joj ishod glasanja ne odgovara.

Poljske vlasti insistiraju na tome da amandman ima jedino za cilj da spreči da neke od uticajnih medija u Poljskoj preuzme kapital iz neprijateljskih ili autokratskih država, recimo iz Rusije, međutim očigledno je da su izmene uperene isključivo protiv TVN jer je ta televizija koja glasno kritikuje vladu jedina u Poljskoj koja ima kapital van EU.

U Poljskoj inače već postoji važeći zakon, dopunjen u vreme pandemije koji omogućava vladi da spreči preuzimanje strateških preduzeća, pa i medija, ukoliko bi to činio kapital vezan za nepriajteljsku državu ili kada bi bila ugrožena bezbednost Poljske.

Vladi premijera Mateuša Moravjeckog stiglo je povodom TVN upozorenje i od administracije američkog predsednika Džoa Bajdena ali i od američkih senatora i kongresmena, i republikanaca i demokrata, da pokušaj preuzimanja TVN vide kao nastojanje da se ućutka slobodni nezavisni informativni kanal TVN24 i kao napad na krupnu i značajnu američku investiciju vrednu oko milijardu dolara.

„Šta mogu SAD da učine? Da me spreče da posetim kumu koja živi u SAD? Nekako ću to preživeti“, reagovao je na ta upozorenja predlagač izmena zakona poslanik Prava i Pravde Marek Suski.

Sinoć su hiljade Poljaka izašle na ulice u Varšavi i još 92 grada u Poljskoj da protestuju zbog pokušaja vlasti da stave pod svoju kontrolu poslednju veliku uticajnu privatnu televiziju u Poljskoj.

(Agencije)

Ostavite komentar